7 veelgemaakte fouten bij content marketing

7 veelgemaakte fouten bij content marketing

vrijdag, 28 juli, 2017

Content marketing, dat lijkt een no-brainer.
Iets dat de marketingafdeling er wel eventjes bij kan doen, ergens op een verloren vrijdagmiddag.

Hoe moeilijk kan dat nou toch zijn?

Er zijn echter nogal wat beginnersfouten die je zoveel mogelijk moet zien te vermijden.
 

1. Proberen te rennen voordat je hebt leren lopen

Je wilt zoveel mogelijk mooie verhalen publiceren? Geweldig. Maar begin langzaam, analyseer, stel bij. Laten we samen een  handvol verhalen maken voor de komende zes maanden, kijken, meten en vergelijken.

 

2. Geen gestroomlijnde productie

Veel beginnende uitgevers denken dat het meeste werk is gedaan nadat de beslissing werd genomen om content te gaan publiceren en thema’s vast te leggen. Maar nee, dan begint het pas. Wie wordt verantwoordelijk voor de inhoud, wie gaat zorgen voor de publicaties of voor de promotie via sociale media? We maken er samen een plan van.

 

3. De hoeveelheid werk onderschatten

Goede content betekent gewoon heel veel werk. De meeste beginnende uitgevers hebben daar geen notie van: research, schrijven, interviewen, fotoselectie, redigeren, webproductie en promotie, daar ben je uren aan kwijt. Uren die er niet zijn als je alles zelf wilt doen. En dat moet je dan ook helemaal niet willen. Als ondernemer heb je echt wel wat beters te doen.

 

4. De concurrentie onderschatten

Iedereen is uitgever. Alleen realiseer je wel tegen wie je het opneemt. Ben je een retailer die mooie tafels, stoelen en salons verkoopt, besef dan dat je concurreert met merken en misschien wel met mooie vakbladen die al jaren over deze onderwerpen schrijven. Wees ambitieus, anders word je niet gezien.

 

5. Geen punt aan de horizon

Er zijn uitgevers die denken dat je met een blog in een obscure hoek van je site je marketing een enorme boost kunt geven. En daar nog geld mee kunt verdienen ook. Dus wat wil je precies bereiken? Wil je interactie met klanten? Wil je je merk breder onder de aandacht brengen? Stel jezelf dus een doel. We helpen je hier graag mee verder.

 

6. Negeer de betweters

Veel merken veronderstellen dat je alleen maar sociale media nodig hebt om aandacht voor je artikelen te genereren. Helaas, een tweet hier en een facebook bericht daar gaat niet voldoende zijn. Dit moet deel uitmaken van een totaal communicatieplan, en dit is mogelijk voor ELK budget!

 

7. Altijd en eeuwig je merk willen noemen

En nee, content is niet hetzelfde als reclame. Als je een interieurbedrijf hebt, maak dan mooie verhalen over stijlen en kleuren. Schrijf artikelen of maak video’s waar bezoekers ook echt wat aan hebben. Geef ze handige tips en laat je merknaam daaruit weg. Scheid commercie van redactioneel. Laat zien dat je een autoriteit in je vakgebied bent.

 

(bron: Emerce)